• 21. november 2018

Indhold

Nyhedsbrev 1 - feb 2018

Fritflyvnings-Nyt 12. februar 2018

 

Så er det tid at tilmelde sig Elektro-seminaret lørdag den 24. februar 

Emnet for årets første fritflyvningsseminar er "Optimering af elektronikken i klasserne F1S/E36 og F1Q". Det lyder fint - og det bliver det forhåbentlig også. Men lad ikke den fine titel skræmme dig til at blive væk - der bliver noget for enhver med blot perifer interesse for elektroflyvning. Og bagefter bliver der mulighed for at få noget at spise, inden deltagerne ved årets Fab Feb-konkurrencer i Californien vil fortælle om deres triumfer over there.

Af hensyn til traktementet beder Steffen, der sammen med sin Jytte lægger hus til seminaret, om tilmelding et par dage i forvejen - dvs. senest onsdag den 21. februar. Send en mail og skriv, om du bliver og spiser, eller om du tager afsted, når elektro-seminaret er slut.

Dato og klokkeslet:  Lørdag den 24. februar fra kl. 14.00

Sted: Roskilde

Tilmelding: Tilmelding til Steffen

Deltagergebyr:  Seminaret er gratis - du skal betale for maden

 

Rapporter fra de danske deltagere ved Fab Feb-stævnerne i Californien

I år er der fem danske deltagere til de tre World Cup konkurrencer på Lost Hills flyvepladsen i Californien. Det er Jes, Karsten, Peter og Steffen, der deltager i F1A, samt Christian, som deltager i F1B.

Vi har fået et par rapporter allerede - og herunder er et let redigeret sammendrag:

Steffen skriver i sin første rapport:

I dag var fem danskere i aktion på Lost Hills, som meget mod sædvane lod blæsten gå mindst lige så friskt, som den plejer over Limfjordens vande! Det vil sige, så meget vind, at der var pause i stævnet efter 4. runde, hvorefter der blev fløjet en femte og sidste runde med reduceret max.

Karsten lavede to små drop før han beskedent afstod fra at flyve sidste runde. Peter, Jes og jeg kom igennem til årets første flyoff, hvor vi er ca. 20 ud af de 60 deltagere. Det afvikles først søndag morgen kl. 7.

 

Og så kom denne rapport næste dag:

Morgenens flyoff var en blandet fornøjelse. Der havde været en let brise hele morgenen, som lagde sig, samtidig med at vi startede F1A flyoff'et. Det gjorde det noget vanskeligt. Det gjorde det heller ikke nemmere at der var 24 mand fordelt på en ret kort startlinje og kun 7 minutters periode. Det var simpelthen ren tumult.

Jes lavede en start som hverken var helt på toppen eller i helt overbevisende luft, så det er faktisk OK at han hev en god placering hjem, selv om han ærgrede sig voldsomt over at sætte en trimflyvning lige i skabet og flyve godt 8 minutter umiddelbart efter stævnet. Peter havde været syg hele natten og var virkelig dårlig, men lavede alligevel en OK flyvning. Jeg fik lagt min model lidt skævt, så den strøg ud til venstre og derfor aldrig kom ind i det rigtige flyvemønster. Den stallede lige så stille ligeud så længe det varede.

 

Og Christian skriver i sin rapport:

Tidlig oppe lørdag morgen for at stille op til konkurrence (Kiwi Cup, red.) med start 08:00. Fandt sammen med Walt Ghio. Første start i død luft var 4 min max. Walt fløj først og powerstallede en ellers fin start. Fik 151 sek. Min tur gik fint til max 240 sek. Gik lige hen til modellen med GPS. Walt lavede et par justeringer og vi fik begge max i 2. periode. Nu fløj jeg først og måtte opleve en kollision med en anden model i stiget. Flyvningen blev noget særpræget med stall og venstrekurv. Walt hentede den, mens jeg gjorde klar til omstart. Den blev god med max 180. Modellen var uden skader. Walt fløj også max. I 4. start kastede jeg samtidig med Dag Larsen og Kulakovski. Fik kæmpe højde på blot for at glide ud og komme ned på 150 sek. Walt fik max. Stadig fin funktion af GPS.

Nu blev vinden stærkere, helt op til 10 m/s. CD besluttede at holde 1 times pause. Det blev til halvanden time og max reduceret til 120 sek. Vinden var stadig kraftig med retning mod mandeltræerne. Jeg fløj først og fik fin højde og løft. DT'ede på 90 sek og fik max uden problem. Walt havde heller ikke problemer. Min model var 1400 meter ude. Walt's endnu længere og meget tæt på træerne.

Jeg var meget nervøs for min model, for GPS'en. virkede ikke rigtigt mere, insisterede på at modellen var på startstedet. Walt var meget hjælpsom på MC og fandt til sidst modellen med sin egen receiver.

(…) Jeg kom altså ikke i flyoff. Det er helt fint, men jeg har fået træning, jeg er noget rusten efter ikke at have fløjet siden VM. Har også fået GPS erfaring. Så faktisk en god dag trods alt. 

Der bliver lagt resultater fra Fab Feb-stævnerne på Facebook. Find dem ved at søge på "Fab Feb 2018" i Facebook. Hvis du ikke er eller vil på Facebook, kan du læse resultaterne i nyhedsbrevet SEN. Er du ikke allerede abonnent, kan du tilmelde dig på adressen: http://eepurl.com/crOnvj- eller på hjemmesiden http://sen.faifreeflight.org.

 

 

Andre arrangementer

Søndag den 11. marts: Danmarksmesterskaber for indendørsmodeller

Stævnet afholdes Vejle Idrætscenter, Willy Sørensens Plads 5, 7100 Vejle

Se udførlig indbydelse i de to seneste Nyhedsmails fra december 2017 og januar 2018

Fredag den 11. maj: Uofficielt Skandinavisk Mesterskab i klasse F1S/E36

Stævnet afholdes i Rinkaby eller på Øland i Sverige - sandsynligvis over to dage

Udførlig indbydelse udsendes så snart den foreligger

Fredag den 8. til lørdag den 9. juni: Danmarksmesterskaber og Jutland Heath Cup

Årets Danmarksmesterskab kombineres med en World Cup konkurrence på Kongenshus Hede

Udførlig indbydelse udsendes så snart den foreligger