• 15. november 2019

Indhold

Nyhedsbrev 1 oktober 2019

Fritflyvning - Nyhedsmail 18. oktober 2019

 

Rapporter fra VM i Lost Hills, Californien

I disse dage - helt præcis fredag, lørdag og søndag den 18.-20. oktober - bliver der fløjet verdensmesterskaber for fritflyvende modeller i Amerika.

Modelflyvning Danmark har sendt et lille, udsøgt hold afsted, som på trods af kun at være på fire personer, alligevel kan deltage med fuldt tre-mandshold i såvel klasse F1A som klasse F1B. Tricket består i, at to af de fire flyver to klasser:

F1A - Jes Nyhegn, Steffen Jensen og Peter Rasmussen

F1B - Christian Schwartzbach, Jes Nyhegn og Steffen Jensen

Det er lykkedes af få den fremragende amerikanske F1B-flyver Walt Ghio til at fungere som holdleder på F1B-dagen. Resten af holdleder-tjanserne har Steffen og Christian delt mellem sig.

Christian og Steffen har sendt rapporter hjem om aktiviterne i "Camp Dannevang" indtil videre. De kommer her i let redigeret udgave:

 

Christian skriver lørdag 12/10:

Ankom fredag og kørte straks til flyvepladsen, hvor Steffen, Jes og Peter var i fuld gang med at trimme. Der var dog ét problem - motorcyklen var punkteret. Jes og Steffen fandt et værksted i en naboby, hvor problemet blev løst.

Vejret var varmt med svag vind i skiftende retninger. Vi trimmede til solen gik ned. Jeg fik styr på de to gamle modeller. Udmærket dag.

I dag blev der fløjet Sierra Cup i World Cup serien, F1A og F1Q samt små klasser.

Peter deltog i F1A, han fløj sammen med svenskerne og kom i fly-off ligesom ganske mange andre. Peter faldt dog ud i anden fly-off-runde med en nedvindsstart.

Vi andre fløj F1B-trimning sammen med Walt Ghio. Det går generelt godt ....

 

Christian skriver søndag 13/10:

Dårlig dag idag. I nat måtte jeg konstatere, at jeg havde udviklet en kraftig halsbetændelse, og jeg har derfor aflyst min deltagelse i Sierra Cup. Håber på hurtig bedring.

 

Steffen skriver mandag 14/10:

Første dag var der fri leg, hvor vi hver især tog de ting ud af kasserne som vi  havde mest lyst til at arbejde med. I går var langt mere struktureret, idet Peter fløj stævne og klarede sig glimrende, hvad I sikkert alle sammen allerede har set.

Jes og jeg trimmede Wakefield hele dagen, og der er jo masser af erfaringer som skal gøres når man er ny i gamet......! Vi vejede vores gummirester da dagen var gået, og vi kunne konkludere, at der var brugt ca. 70 motorer.

I dag har Peter, Jes og jeg så trimmet F1A, og det går fortsat rigtig fint, og der er ikke indtruffet alvorlige skader. Christian skulle have fløjet stævne, men han er blevet syg, så han blev under dynen.

Vejret har alle dage været fremragende med meget lidt vind, og temperaturer på den gode side af 25 grader om eftermiddagen.

 

Christian skriver mandag 14/10:

Søndag aften var ikke god, men mandag morgen vågnede jeg og følte mig godt tilpas. Tog straks til flyvepladsen og begyndte at flyve med den nye carbonmodel. Efter nogle få justeringer er jeg rigtig godt tilpas med den og flyver nok VM med den. Prøvede også at trimme 4.-modellen, men havde et DT-uheld, som kostede en brækket bagkrop.

 

Christian skriver onsdag 16/10:

Der er blevet trænet intenst idag. Ikke alt forløb godt hos mig. Jeg fløj med 4-panelsmodellen og var tilfreds med den som 3. model. Prøvede så den gamle 6-panelsmodel, som fløj fint indtil DT. Haleplanet kom i en position, så modellen landede på ryggen, hvilket resulterede i et brud på vingen. Jeg bandede, men Walt sagde: "Det klarer jeg!"

Så i aften har han vingen med hjem til huset for at reparere den. Jeg er spændt på resultatet.

Efterfølgende fløj jeg flere gange med den nye carbonmodel, som ikke gør knuder og er førstemodel.

I morgen træning om morgenen, så indvielsesceremoni efter frokost fulgt af møder for tidtagere og holdledere. Stemningen på holdet er god og optimistisk!

 

Steffen skriver:

Der har ikke været så meget tid til at skrive, vejret har simpelthen været for godt, så vi har fløjet HELE tiden i den uge vi har været her!

Jeg kan ikke redegøre i detaljer for de enkelte dage, men Peter har selvfølgelig fløjet en masse F1A med 7 forskellige modeller, Christian har fløjet en masse Wakefield med 4 forskellige modeller, - som undervejs er blevet til 3, og Jes og jeg har fløjet hver anden dag henholdsvis F1A og F1B med et utal af modeller.

Jes og jeg er fast på pladsen inden solopgang, mens Peter og Christian ofte tager sig lidt bedre tid til morgenrutinerne på motellet. Vi er alle aktive frem til tusmørket sænker sig, så det er snavsede og trætte folk som kommer hjem, sætter modeller til ladning, udlæser højdekurver, og trasker over til Denny's for at spise. (og NEJ, det er ikke bedre end det plejer at være......)

Peter har utroligt godt styr på sine termikmodeller, som prikker den ene max ind efter den anden, og periodevis kommer der også virkelig flotte starter med kulmodellerne, såvel de fastvingede som flapperen, men der mangler lidt stabilitet før han er helt tilfreds.

Christian har fløjet med fire modeller, den ene er desværre blevet beskadiget. Pylonen faldt af kroppen, da propellen klappede under en flyvning, og en anden har haft behov for en lille tur på Walt Ghio's værksted, da den brækkede en tip af, men den er på toppen igen. Flyvningen går godt, og alt ser meget sikkert og overbevisende ud.

Jes har fået 4 wakefields i virkelig flot trim, de to modeller er elipseformede med kulvinger og kulhaleplaner fra Bulatov, en er med vinger som Walt Ghio har designet og en er et arvestykke fra Pim Reyter, som ikke selv flyver længere. Jes sender dem afsted med kraftfulde kast, og de flyver virkelig fine tider morgen og aften (dvs over 6 minutter næsten hver gang)

Jes har også trimmet med et udvalg af F1A modeller. Som termikmodeller har han valgt to modeller fra Anton Gorsky, og som stillevejrsmodeller er valget faldet på to kulflappere fra Babenko. Der har også været arbejdet med fastvingede modeller fra Babenko, men når Jes har haft fat i dem nogle få starter, så ser de fuldstændigt krøllede ud på oversiden, så de er leveret tilbage til fabrikken igen!

Selv har jeg 4 wakefields som jeg er godt tlfreds med. Der er to små og en stor 6-panel model fra Andruikov, og den sidste er med kulvinger fra Bulatov. De store modeller prikker stabilt mere end 6 minutter ind i morgenstarterne, - når altså piloten kaster dem ordentligt...... De to små modeller er der virkeligt godt skud i, og de vil komme i brug i termikperioderne. 

Som F1A modeller har jeg valgt to ens små modeller fra Oleg Pesneschy (?) og stillevejrsmodellerne er også to ens kulmodeller fra Vasi. Det flyver alt sammen udmærket, så jeg er godt tilfreds.

Vi har været meget bevidste om at flyve i de tidsrum som perioderne de kommede dage vil falde i, og det er vores forventning at slutningen af periode 2 og hele periode 3 vil blive de vanskeligste, da det er her at luften går fra at være komplet "død" til at der er termikaktivitet. Dette giver meget tricky perioder, så der skal udvises stor agtpågivenhed, hvis vi ikke skal dumme os.

I dag har der været åbningssereomoni med hornorkester, taler, flaghejsning, en lille bøn fra den Derek McGuckin (præst og modelflyver) og edsaflæggelse. Meget fornemt - og passende hurtigt afviklet.

Så i morgen går det løs, og vi GLÆDER os alle helt vildt. Forvent ikke flere updates før det hele er overstået.

 

Så langt de tilsendte rapporter fra begivenhederne ved Lost Hills.

Hvis du vil følge med i VM-flyvningerne, er her nogle links til resultattavlen, som løbende bliver udfyldt igennem de tre konkurrencedage:


http://sen.faifreeflight.org/index.php/2762-2019wc-f1a
http://sen.faifreeflight.org/index.php/2763-2019wc-f1b
http://sen.faifreeflight.org/index.php/2764-2019wc-f1c

F1A bliver fløjet fredag den 18/10 (dvs. idag, hvor denne nyhedsmail udsendes), F1B lørdag og F1C søndag.

Efter afslutningen af VM vil der blive afholdt endnu et World Cup-stævne, nemlig Kotuku Cup.

 

 

Klubmøde tirsdag den 5. november kl 19.00 i Albertslund

Nogle dage efter afslutningen af VM i Californien afholder vi Klubmøde hos Lars i Albertslund.

Mødet starter kl. 19.00.

På mødet forventer vi at høre spændende og dramatiske historier fra VM-deltagerne, som - for de flestes vedkommende - skulle være tilbage i Danmark igen.

Mød meget gerne talstærkt frem! Og giv lige Lars et ring eller en SMS og fortæl, at du kommer. Det vil gøre det lettere at lave kaffe/the og evt. kage i passende mængder!

 

 

Landsmøde i Fritflyvning Danmark søndag den 10. november fra kl. 9.00

Hermed kommer den udførlige indkaldelse til Landsmøde 2019 i Fritflyvning Danmark.

Mødet afholdes i Vigersted Hallen, Ågerupvej 1, Vigersted, 4100 Ringsted med start kl. 9.00

Landsmødet forventes at være afsluttet i løbet af et par timer, hvorefter det vil være muligt at benytte sportshallen til at flyve med indendørs fritflyvningsmodeller. Se særskilt indbydelse.

 

Dagsorden for Landsmødet:

  1. Valg af dirigent
  2. Årsberetning for 2019
  3. Bestyrelsens økonomimedlem gennemgår regnskabet
  4. Forslag fra bestyrelsen
  5. Forslag fra medlemmerne
  6. Forslag til budget for 2020
  7. Distriktslederne forelægger konkurrencekalenderen
  8. Valg af bestyrelse
  9. Valg til udtagelseskomiteen
  10. Valg af to revisorer
  11. Eventuelt
  12. Fastlæggelse af tid og sted for næste Landsmøde

 

Forslag fra medlemmerne

Hvis du har forslag til Landsmødet, så skal det eller de sendes til formanden senest lørdag den 2. november. Mailadressen er pergrunnet hotmail.com.

Eventuelle forslag bliver derefter rundsendt til medlemmerne - forhåbentlig sammen med regnskabet for 2019 samt et forslag til budget for 2020.

 

Tilmelding ikke nødvendig

Alle medlemmer af Modelflyvning Danmark kan deltage i Fritflyvning Danmarks Landsmøde.

Bestyrelsen vil sørge for, at deltagerne får en let frokost efter Landsmødets afslutning.

 

Nuværende bestyrelse:

Per Grunnet - formand

Steffen Jensen - næstformand

Thomas Røjgaard - økonomimedlem

Lars Buch Jensen - fritflyvningsredaktør

Peter Buchwald

Peter Rasmussen - distriktsleder

Nuværende Udtagelseskomite:

Steffen Jensen (formand)

Hugo Ernst

Lars Buch Jensen

Christian Schwartzbach

Peter Buchwald

Nuværende revisorer:

Rasmus Ernst

Jørgen Korsgaard

 

 

Kom til indendørs-træningskonkurrence efter Landsmødet 2019

I forlængelse af Landsmødet i Vigersted-Hallen bliver der mulighed for at flyve med fritflyvende indendørs-modeller i sportshallen. Det er den samme hal, som i februar måned tidligere i år blev brugt til at flyve indendørs Danmarksmesterskaber. Hallen er ikke særlig høj - knap 8 meter i midten, men den er udformet, så den lave højde ikke betyder særlig meget selv for modeller, der har potentiale til at komme noget højere.

Til februar vil der blive afholdt Danmarksmesterskaber i hallen igen, så søndag den 10. november har man altså en rigtig god mulighed for at få lidt flyvetræning - eller for nogens vedkommende - måske en chance til for første gang at prøve kræfter med de udfordrende og sjove indendørsmodeller.

Flyvningerne i hallen forventes at starte ved 11-tiden, når Landsmødet sandsynligvis er slut. Hvis man ikke deltager i Landsmødet, er man velkommen alligevel - både som deltager og som tilskuer.

Hvis der er stemning for det (og det forventer vi, at der er), vil vi flyve konkurrence i de klasser, hvor der er deltagere.

Deltagelse er gratis - vi vil stille an, så man kan få lidt at spise til frokost (det er også gratis).

Hvis du vil bygge indendørs-modeller, skal du kigge på denne svenske hjemmeside:

www.inomhusflyg.se

De to modeller "Halflygarn" og "Tävlingsflygarn" er såkaldte Easy-B - eller F1L - modeller. Det er forholdsvis enkle modeller at bygge - og de er også ret lette at flyve med.

Hvis du mangler materialer til at bygge indendørs-modeller, kan du få hjælp ved at kontakte mig. Jeg kan sende dig motorgummi, beklædningsfolie (af et begrænset lager), lejer til propelaksel og andre småtterier. Skriv eller ring på.

Jeg vil også have en gummiskærer og motorgummi med til Vigerstedhallen, så du kan få skåret motorer efter behov.