• 19. august 2017

Nye regler for minispeed, linestyret hastighedsflyvning med 1,00ccm motor

5. januar 2010 af Jesper Buth Rasmussen

Gældende fra og med sæsonen 2010 er reglerne i minispeed ændret.

Fremover skal alle klasser flyve på 0.20mm stålliner.

Dette for at fremme sikkerheden, da vi har set linebrud på de gamle 0.15mm liner, de var stærke nok til flyvningen, men for sarte overfor transportskader.

Hastigheden for de kategorier der fløj på tynde liner er justeret ned, for at kompensere for den større linemodstand.

CS holder stadig den absolutte rekord, men hedder nu gruppe 7.

Motorkategorierne er ændret, for at give mere spillerum til eksperimenter, undgå diskussioner om en motor er for modificeret, eller om "XYZ" er en ny version af en kendt motor, eller sin egen.

kat.  100%          Klasse
1    120,0 km/t  Cox Black Widow (undertryksstyret indsugning)
2    135,0 km/t  Cox Tee Dee
3    140,0 km/t  Dieselmotor, uden effektlyddæmper, stålcylinder
4    160,0 km/t  Dieselmotor, uden effektlyddæmper, andre cylindermaterialer
5    170,0 km/t  Dieselmotor, med effektlyddæmper
6    170,0 km/t  Gløderørs motor, uden effeklyddæmper
7    211,4 km/t  Gløderørs motor, med effektlyddæmper

Det er stadig max 1,00 ccm slagvolumen og resultatet man vinder på, er stadig % af det maksimale opnået i sin gruppe, så en COX black widow der opnår 120km/t, banker en CS (kategori. 7) der opnår 200km/t og en Fora (kategori 6) der opnår 160km/t.

Reglerne kan du se under elite-linestyring-regler, eller her.

med sportslig hilsen

Jesper Buth

 

 

nr

Klasse

1

Cox Black Widow (undertryksstyret indsugning)

2

Cox Tee Dee

3

Dieselmotor, stålcylinder, uden effektlyddæmper

4

Dieselmotor, uden effektlyddæmper

5

Dieselmotor, med effektlyddæmper

6

Gløderørs motor, uden effeklyddæmper

7

Gløderørs motor, med effektlyddæmper