www.modelflyvning.dk  

Gå tilbage   Forum - Modelflyvning Danmark > Modelfly-hjørnet > Diverse modelflyverelateret

Svar

Emne værktøjer Visningsmåde
 Gammel 21-02-2008, 22:41
bab160  bab160 er offline
Senior Member

Registreringsdato : Apr 2007
Lokation : odense c, , Denmark.
 Standard cnc program

hey
er ved at bygge en cnc fræser oh havde tænkt mig og bruge mach 3 software er der nogen her inde der ved om det kan lave 3d udfræsninger og eventuel hvordan man gør det
 Besvar med citat
 Gammel 22-02-2008, 12:13
polarit  polarit er offline
Senior Member

Registreringsdato : Apr 2004
Lokation : Slagelse, , Denmark.
 Standard

Mach3 kan godt lave 3D, Afhængigt af din fræser ?

Men det er jo ikke det hele
Først skal din CAD være i stand til 3D, og kunne gemme i et format som oversætteren kan klare, og derefter proppes det i Mach3, som såkaldt g-kode.

Mach3 kan benytte 3-6 akser, hvor minimum 3 akser skal bruges til 3D fræsning.

"Don't ever let an airplane take you someplace where your brain hasn't arrived at least a couple of minutes earlier!"
 Besvar med citat
 Gammel 22-02-2008, 15:18
bab160  bab160 er offline
Senior Member

Registreringsdato : Apr 2007
Lokation : odense c, , Denmark.
 Standard

bruger solidworks 2006 2007 2008 rhino 4.0 og auto cad og de skulle kunne så vidt jeg ved
 Besvar med citat
 Gammel 22-02-2008, 15:20
polarit  polarit er offline
Senior Member

Registreringsdato : Apr 2004
Lokation : Slagelse, , Denmark.
 Standard

Jeps, men så skal du bare have noget der oversætter dine CAD tegnigner til gkode
jfr. ovenstående tegning, f.eks visual mill, solid CAM, rhinoCAM, eller måske masterCAM X (som koster en hel jetjawer)

"Don't ever let an airplane take you someplace where your brain hasn't arrived at least a couple of minutes earlier!"
 Besvar med citat
 Gammel 22-02-2008, 17:25
Chuck Yeager  Chuck Yeager er offline
Senior Member

Registreringsdato : Jul 2002
Lokation : Aalborg, Danmark.
 Standard

Er også ved at kigge på CNC maskine i øjeblikket. Min software bliver DeskCNC med et controller kort. Du sætter blot controller kortet på din PC, og dine stepdriverboards til controller kortet, så skulle det kunne klare det hele!!!
Prisen, syntes jeg ikke er afskrækkene, er 210 pund, for licens og controller kort. se mere her: http://www.deskcnc.com/

der findes en fin amerikansk bog "EASY CNC" som tager udgangspunkt i denne software
mere om bogen: på www.cncintro.com
Der er forresten lige kommet en fortsættelse (den har jeg ikke endnu)

MVH

Hjemmeside: http://home1.stofanet.dk/kv-modelfly/
 Besvar med citat
 Gammel 22-02-2008, 20:18
scheelman  scheelman er offline
Senior Member

Registreringsdato : Sep 2003
Lokation : Århus / Ormslev, , Denmark.
 Standard

jeg bruger solidworks > camworks > mach3
så bliver det ikk meget bedre
 Gammel 23-02-2008, 22:15
 anton-anton's avatar
anton-anton  anton-anton er offline
Senior Member

Registreringsdato : Oct 2005
Lokation : Ølstykke, , Denmark.
 Standard

Hej

Jeg bruger Dessign Cad 3d max 18, det er MEGET nemt at bruge, men man er dog noget mere begrænset end autocad eller lign programmer

Dessign Cad er også billigt ca. 100 $, er man rigtig nærrige kan man hente en gratis demo udgave med en 30 dages prøvetid. det kan man så gøre 12 gange om året.

Rene Thejsen

Area 52

Laser skæring tilbydes, hør om pris
 Besvar med citat
 Gammel 24-02-2008, 00:25
2D-pilot  2D-pilot er online nu
Senior Member

Registreringsdato : Apr 2003
Lokation : København, , Denmark.
 Standard

Jeg har lige bygget en mindre prototype af en fræser til at lege med og har fået motorene til at køre den rigtige vej osv, men jeg er hel grøn på området.
Jeg "bruger" Mach3, men hvor ligger 0 punktet på sådan en maskine? Er det midt i arbejds området eller " i det venstre nederste hjørne" ?
Maskinen skal vel køre til udgangspunkter efter fræsning?

Kan man taste maskinens arbejds område i Mach3, så man kan se det i baggrunden af en tegning - bare så man ikke forsøger at fræse noget der er større end maskinen selv.

Det lykkedes mig at tegne en Roadrunner der måler ca 1 cm i det hele[:I] - den er hel gal med skalering.

Jeg har ingen problemmer med at bruge cnc skumskære maskinen, men en fræser er sgu for nørdet...

Mvh Adam
 Besvar med citat
 Gammel 24-02-2008, 09:50
 anton-anton's avatar
anton-anton  anton-anton er offline
Senior Member

Registreringsdato : Oct 2005
Lokation : Ølstykke, , Denmark.
 Standard

Citer :
Kopi af besked:Oprindelig indsendt af 2D-pilot

Jeg har lige bygget en mindre prototype af en fræser til at lege med og har fået motorene til at køre den rigtige vej osv, men jeg er hel grøn på området.
Jeg "bruger" Mach3, men hvor ligger 0 punktet på sådan en maskine? Er det midt i arbejds området eller " i det venstre nederste hjørne" ?
Maskinen skal vel køre til udgangspunkter efter fræsning?

Kan man taste maskinens arbejds område i Mach3, så man kan se det i baggrunden af en tegning - bare så man ikke forsøger at fræse noget der er større end maskinen selv.

Det lykkedes mig at tegne en Roadrunner der måler ca 1 cm i det hele[:I] - den er hel gal med skalering.

Jeg har ingen problemmer med at bruge cnc skumskære maskinen, men en fræser er sgu for nørdet...

Mvh Adam
Hej

På min ligger 0 punktet i nederste Venstre hjørne. ligesom på et kordinat system.

Har du styr på om maskine soft ware ikke er i inch. det havde jeg list bøvl med i starten.

Hvis du endag kommer til egedal, kan du kigge forbi.

Rene Thejsen

Area 52

Laser skæring tilbydes, hør om pris
 Besvar med citat
 Gammel 24-02-2008, 18:56
2D-pilot  2D-pilot er online nu
Senior Member

Registreringsdato : Apr 2003
Lokation : København, , Denmark.
 Standard

Min chef har solgt en maskine magen til din for 20.000kr! et par uger før jeg var blevet ansat,fordi manden der kunne betjene den var holdt op, men jeg måtte glo på den i 3 måneder før den er blevet afhentet. Surt.

Hvor ligger så 0 punktet på din Z akse? Er det helt oppe eller der hvor fræserjernet rører bordpladen?

Nogen der ved hvor stor gevindstigning er på en ganske almindelig 6mm gevindstang. Man bruger bolte med den samme gevind i autobranchen. Det ligner 1mm, men det kan sagtens være lidt mere eller mindre.

Bare fordi jeg har skrevet G0 X10 så har den flyttet sig ca 12-13 cm?? ( det passer hverken til tommer eller mm), men så har jeg skrevet G0 X-10 og havde regnet med at den ville køre tilbage til udgangspunktet igen, men den har kun flyttet sig 2-3cm tilbage. Jeg ved intet og G koder, så jeg kunne ha gjort noget forkert.

Mvh Adam

Besvar med citat
 Svar

Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg
Du må ikke oprette nye tråde